''Het is interessant om dingen die al jaren oud zijn te onderzoeken. Sommige stukken zijn al 200 jaar oud, dat is echt heel bijzonder.''

Zeeland


Digitale les in Archeologie

Erfgoed Zeeland biedt basisschoolklassen een uitgebreide digitale archeologieles aan. Kinderen gaan onder digitale begeleiding van een echte archeoloog aan de slag met archeologische objecten. Zo wordt het archeologische vak op een creatieve wijze geïntroduceerd aan een nieuwe generatie!

Met speciale aandacht van het Jeugdjournaal!

Epe, Gelderland


Archeo DOE-DAGEN

Op het hof en erf van Veluws Museum Hagedoorns Plaatste viel tijdens de Archeologiedagen van alles te beleven. Kinderen konden kleuren, knutselen, bouwen, timmeren en zelfs hun eigen sporen gipsafdruk maken. Een bruisende dag vol enthousiaste archeologen in spé!

''Archeo=logisch want zonder verleden geen kennis van je toekomst."

“Gepiept!”

Bergeijk, Noord-Brabant


Ha Archeoloog!

Cultuurhuis Bergeijk organiseerde diverse archeologische workshops. Kinderen kregen les in het zoeken van munten met een echte metaaldetector, zij konden potjes kleien, archeologische (bord)spellen spelen en stenen beschilderen. Na afloop konden zij trots naar huis met een archeologendiploma op zak!

Nijmegen, Gelderland


De experts een handje helpen

In Museum het Valkhof lag er een grote hoop 'zand' op de tafel in de ArcheoHotspot. Dit materiaal, afkomstig uit een opgraving van april 2021, dateert uit de Romeinse tijd. Tijdens de Archeologiedagen konden bezoekers helpen met het sorteren en onderzoeken van deze Romeinse resten. Veel kinderen hebben enthousiast en geconcentreerd meegewerkt. Zo vindt de Nijmeegse Auke (8) geschiedenis erg leuk en helpt hij de experts graag een handje ''voor de wetenschap''.

''Ik doe het graag voor de wetenschap.''
“Lekker!”

Haelen, Limburg


Prehistorisch vuur maken!

In Haelen stonden de Archeologiedagen in het teken van vuur. Bezoekerscentrum Leudal had een vurige kindermiddag georganiseerd. Kinderen konden leren hoe mensen vroeger vuursteen bewerkten en vuur maakten, maar ook hoe zij op hun zelfgemaakte vuurtje broodjes konden bakken. Niet alleen leuk en leerzaam, maar ook erg lekker!

Velsen, Noord-Holland


Romeinen in Noord-Holland

Tijdens de Archeologiedagen kon je op speelse wijze kennismaken met de Romeinse invloed in Noord-Holland. De AWN en Gemeente Velsen hebben dit stukje geschiedenis belicht. Middels een speurtocht konden kinderen vragen beantwoorden over de Friese boeren die hier hebben gewoond en de Romeinen die hun gebied probeerden te veroveren.

"Goh, ik wist helemaal niet dat de Romeinen zo noordelijk waren geweest. Dat leer je niet op school."
“Kijk! Mooi hè.”

Voorschoten, Zuid-Holland


Archeo-workshop

In Museum Voorschoten konden kinderen met opgestroopte mouwen graven naar archeologische vondsten. Eenmaal gevonden konden deze vondsten uitgebreid bestudeerd en beschreven worden. Na afloop kregen zij een diploma en mochten zij zich met recht een echte juniorarcheoloog noemen!

Hulst, Zeeland


Jagers en boeren: leven als in de prehistorie

Graan malen, zoals het vroeger gebeurde, met een kleinere steen op een grote, miniatuur hunebedjes bouwen met keien, vuur maken met een vuurboog en zelf vuurstenen gereedschappen maken. De WAH richtte zich tijdens de Archeologiedagen in Hulst met name op kinderen.

"Ik had als kind nooit zo veel interesse in geschiede­nis"
“Rijke geschiedenis, mooie activiteiten, aanrader”

Venlo, Limburg


Fort Museum

Binnen een uur gediplomeerd archeoloog worden. Dat was de uitdaging waar kinderen bij het Fort Museum in Blerik voor stonden. Zij konden speuren naar bodemvondsten met behulp van een metaaldetector en puzzelen met potscherven. Na afloop ontvingen ze een heus archeologiediploma. De basisschooljeugd kon aan de slag met klei en andere natuurlijke materialen om zelf een fort te knutselen. Om inspiratie op te doen gingen zij eerst buiten de fortmuur bekijken.

Oss, Noord Brabant


Wedstrijd: wie maakt het mooiste zwaard?

De gemeente Oss en het stadsarchief hadden speciaal voor de Archeologiedagen een creatieve opdracht voor groep 5 & 6. Maak samen met de klas een zwaard. Samen een grote of ieder een eigen zwaard. De winnaar won een les van een echte archeoloog!